ENDURANCE S.C.

HISTORIA LAVAZZA

Firma, Rodzina

 

Dystrybutor Lavazza Polska - Historia Kawy Lavazza


Cofając się w czasie o ponad wiek

Od końca XIX wieku do dziś Rodzina Lavazza próbuje osiągnąć perfekcję w produkcji kawy. Możemy liczyć na doświadczenie zdobyte w ciągu wieku działalności firmy Luigi Lavazza SpA. Cała Jej historia jest wypełniona wspaniałymi koncepcjami, począwszy od bardzo pomysłowych mieszanek wynalezionych przez Lavazza na początku XX wieku.
Dzisiaj Lavazza jest symbolem włoskiej kawy na całym świecie, wskaźnikiem włoskiego stylu życia i wartości kraju.
Odkryj jak to się stało, rok po roku.

Luigi Lavazza

 

Dystrybutor Lavazza Polska - Historia Kawy Lavazza

 

1895-1900
Historia rodzinnego biznesu
Luigi Lavazza: od Murisengo do Turynu
24 kwietnia 1859 - W rodzinie farmerskiej, w małej wiosce Murisengo, przychodzi na świat Luigi Lavazza. Ojciec marzy o lepszym życiu dla niego, i daje mu wartościowe rady będące fundamentami w dorosłym życiu syna.
1885- Luigi przybywa do Turynu. Nabierając doświadczenia w pracy i ucząc się wieczorami w szkole, odkrywa swój prawdziwy talent: głowę do interesów. W 1894r. Luigi wchodzi w świat biznesu: mając doświadczenie w pracy w warzywniaku, przejmuje firmę Paissa&Olivero w sercu Turynu.
1895- Oficjalne założenie firmy Lavazza. Sprzedawane towary są produkowane i przetwarzane w sklepie: mydło, olej. Przyprawy i oczywiście kawa.
1900- Lavazza ma już sześciu pracowników i działa jako sprzedawca hurtowy poza granicą celną. Zaciekawienie chemią sprawia, że Luigi dowiaduje się więcej o produkcie, który najbardziej go fascynuje: kawie.
1910- Otwarcie San Tomasso 10
1901-1932
Świat kawy i pierwsza mieszanka Lavazza
Pierwsza mieszanka Lavazza

 

Dystrybutor Lavazza Polska - Historia Kawy Lavazza


1910- Biznes dobrze prosperuje i Luigi staje naprzeciw konkurencji z kawą- jego najcenniejszym prtoduktem. Podczas gdy inne sklepy spożywcze sprzedają tylko jeden rodzaj kawy, Lavazza tworzy mieszanki, łącząc dostępne rodzaje, by otrzymać najwspanialszy produkt. Mieszanki okazują się doskonałym pomysłem i prowadzą do dalszego rozwoju firmy. Mając około dwudziestu pracowników, firma Lavazza przeprowadza się do większego lokalu na ulicy San Tomasso 10. Lokal wciąż jest w posiadaniu firmy, gdzie prowadzona jest kawiarnia-restauracja San Tomasso 10.
1915- Przedsiębiorstwo ma ponad czterdziestu pracowników, sprzedaż hurtowa rozwija się i Lavazza nabywa ziemię, żeby wybudować nową centralę w Corso Giulio Cesare. Zaczyna się Wielka Wojna- mężczyźni, także pracownicy firmy Lavazza, zostają wezwani na front.
Luigi prosi o pomoc całą rodzinę, by zapobiec upadkowi firmy: „Wojna to tylko epizod”. Gdy wojna się kończy nadchodzi czas zmian i stawania na nogi. Z pomocą dzieci, Luigi kładzie nacisk na specjalizację- sprzedawane produkty to olej, cukier i prażona kawa.
1923- Lavazza nabywa nową maszynę do prażenia kawy, co zwiększa produkcję. Kawa od początku jest sprzedawana w opakowaniach, co usprawnia transport i przechowywanie.
1926- Luigi Lavazza, jego żona Emilia, i dzieci Maria, Mario i Giuseppe, zakładają niezarejestrowaną firmę „Luigi Lavazza”, która po upływie roku staje się spółką akcyjną Luigi Lavazza S. A. z kapitałem akcyjnym 1.500.000 lirów.
1933 – Luigi Lavazza sprzedaje udziały firmy swoim synom

1933-1955
Kawa jako profesja.
Ekspansja Firmy

 

Dystrybutor Lavazza Polska - Historia Kawy Lavazza

 

1936- W wieku 74 lat, Luigi przekazuje wszystkie udziały firmy swoim dzieciom, które od początku były zaangażowane w rozwój firmy.
1940- 10 czerwca Włochy przystępują do wojny, jednak problemy firmy Lavazza zaczęły się rok wcześniej, gdy Mussolini wprowadził blokadę importu kawy. Dzieci rozstały się, Giuseppe stanął na czele firmy, która została zrestrukturyzowana, by uniknąć zakłóceń działania przedsiębiorstwa.
1945-1946- Po wojnie, bracia Lavazza wznawiają działalność fabryki w Corso Giulio Cesare, zniszczonej przez bombardowanie. Znów kładą nacisk na specjalizację, tak jak robił to ojciec podczas Wielkiej Wojny. Aerostudio Borghi z Milanu dostaje zlecenie stworzenia logo marki Lavazza: rozpoczyna się polityka wizerunku.
1947-1948- Lavazza wprowadza opakowania z własnym logo, jeden z najwcześniejszych przykładów nowoczesnego marketingu. Kapitał firm zostaje podwojony: popyt na kawę we Włoszech wzrasta i fundusze są potrzebne, by pokryć koszty rozwoju biznesu. Otwarcie sklepu firmowego w Milanie to tylko początek.
16 sierpnia 1949- Luigi Lavazza odchodzi w wieku 89 lat.
1950: Pierwsze hasło reklamowe Lavazza brzmi: „Caffee Lavazza, paradiso in tazza” („Kawa Lazazzza, niebo w kubku”). Firma poszerza zakres swoich produktów i tworzy pierwszą serię „Qualita Oro”.
1955- Lavazza buduje fabrykę na ul. Corso Novara 59 w Turynie, która wciąż jest centralą firmy i siedzibą kierownictwa. Ciężarówki Lavazza z czerwono-czarnym logo, które stało się popularne na świecie, podróżują przez północne Włochy.

1958- Lavazza wpuszcza na rynek kawę Paulista

1956-1972
Industrializacja i masowa konsumpcja
Lavazza staje się liderem na rynku

 

Dystrybutor Lavazza Polska - Historia Kawy Lavazza


1956- Lavazzza staje się największym włoskim prażalnikiem kawy.
1957- Otwarcia nowej fabryki w Corso Novara- rodzi się wielki przemysł prażalniczy Lavazza. Innowacyjny system „gravity”, prosty, racjonalny i efektywny proces jest nowy we Włoszech i umożliwia wyprodukowanie ponad 40.000 kg kawy dziennie. Komunikacja i Marketing rozwijają się w podobnym tempie- ich wartość jest fundamentalna dla syna Beppe Lavazza- Emilio, który właśnie przyłączył się do firmy. Emilio podejmuje współpracę ze studiem Testa z Turynu, która okazuje się być długa i owocna.

1958- Lavazza wpuszcza na rynek kawę Paulista, w innowacyjnych próżniowo-ciśnieniowych puszczach, które umożliwiają długie przechowywanie, a tym samym poszerza zakres dystrybucji. By wypromować produkty, zostaje przeprowadzona pierwsza, niezapomniana kampania reklamowa Lavazza- złożone działania, które sprawiły że marka Paulista nie została zapomniana aż do dzisiaj.

1962- Lavazza wpuszcza na rynek Lavazza Dek, kawę bezkofeinową wyprodukowaną bez użycia rozpuszczalników chemicznych. W tym roku do firmy przyłącza się syn Pericle, Alberto. W tym okresie, produkcja przekracza 8 milionów kilogramów, a firma zatrudnia 700 pracowników.
1965- Uprawa w Turynie- która wciąż jest największą uprawą pojedynczego produktu w Europie- zostaje otwarta.
1969- Ekskluzywne próżniowo-ciśnieniowe torby zastępują puszki: poręczny i lekki format rozwiązuje problemy z przechowywaniem w magazynie i w domu. Zostaje stworzony nowy dwustu gramowy rozmiar „pesodonto”, jednocześnie z nowymi mieszankami „Qualita Rosa” i „Qualita Blue”. Wszystkie te innowacje są zaprojektowane, by były częścią nowego trendu zorganizowanej dystrybucji. Supermarkety zmieniają sposób, w jaki Włosi robią zakupy i Lavazza także wprowadza zmiany, zaczynając od struktury logistycznej.
21 września 1971- Beppe Lavazza umiera w wieku 70 lat. Jego brat Pericle staje się prezesem firmy.

1973- Kampania Manfredi
1973-1986
Sto lat życia, wiek historii
Firma doświadcza trudności środowiska ekonomicznego przez restrukturyzację i otwarcie rynku eksportowego.

1973-1977 – Po latach boomu ekonomicznego nadchodzi kryzys. Firma doświadcza trudności środowiska ekonomicznego przez restrukturyzację i otwarcie rynku eksportowego. Nadchodzi czas wzmocnienia reklamy. Lavazza i studio Testa decydują się zatrudnić aktora jako ambasadora produktu i popularna „Kampania Manfredi” zostaje wprowadzona.
1979- Spożycie kawy znowu wzrasta. Lavazza decyduje się zainwestować w szkolenia i komunikację w Centrum Analiz i Badań Kawy Luigiego Lavazza (poprzednik dzisiejszego Centrum Szkoleniowego). W tym samym roku Lavazza żegna Pericle, ostatniego członka drugiego pokolenia. Jego wnuk Emilio zostaje prezesem, podczas gdy syn Pericle Alberto zostaje jego zastępcą.
1980-1982 – Produkcja przenosi się w okolice Turynu, podczas gdy linie produktów importowanych pozostają w Corso Novara. Lavazza umacnia się w przekonaniu, że włoskie espresso ma duży potencjał, zwłaszcza za granicą. Dlatego pierwszy firmowy sklep Lavazza został otwarty w 1982 roku w okolicach Paryża. Był to pierwszy krok w stronę procesu internacjonalizacji , który doprowadził do ekspansji firmy w ponad dziewięćdziesięciu krajach w czasie nowego milenium.
1985- Lavazza wprowadza na rynek nową mieszankę Crema e Gusto, ponownie reklamowaną przez Nino Manfredi. Rok później będzie to kawa wybierana przez 30% włoskich konsumentów.

1989 System Lavazza Espresso Point
1987-1993
Lavazza jedną z 50 najlepszych europejskich marek
Lavazza kontynuuje ekspansję na rynkach zagranicznych

 


 

1987-1988 - Lavazza kontynuuje ekspansję na rynkach zagranicznych. W 1987 zostaje utworzona Lavazza Deutschland GmbH, a w 1988 powstają Lavazza Premium Coffees w Nowym Jorku i Lavazza Kaffee w Wiedniu.
1989- Powstaje dział Vendingu, wraz z działami Ho. Re. Ca. i Spożywczym. Obracają się one wokół systemu Lavazza Espresso Point- specjalnych maszyn, które używają paczkowanych kapsułek z pojedynczą porcją i natychmiast stają się hitem.
1990 – To rekordowy rok dla firmy Lavazza, a zagranczne rynki stają się coraz bardziej atrakcyjne. Piąty zagraniczny oddział, Lavazza Coffees Ltd, powstaje w Londynie, by zwiększyć sprzedaż w Wielkiej Brytanii i północnej Europie. Pod koniec roku zysk netto firmy dochodzi do 33 bilionów lirów.
1991 – Do firmy przyłącza się syn Emilio, Giuseppe- pierwszy członek czwartego pokolenia Lavazza.
1995- Setna rocznica
1994-1999
W kierunku nowego tysiąclecia
Setna rocznica: czerwiec- obchody stu lat w branży
1995 – Setna rocznica: w czerwcu odbyły się obchody stu lat w branży. Jest to także rok kampanii telewizyjnej „Paradiso”- reklamy, która wkrótce stanie się bardzo popularna i jest emitowana do dzisiaj.
1996 – W Europie Lavazza kładzie nacisk na umocnienie istniejących udziałów w rynku, przeciwko zdominowaniu zaplecza handlowego przez wielkie sieci handlowe. W Turynie, oryginalny sklep Lavazza zostaje ponownie otwarty jako „San Tomasso 10”, pierwsza kawiarnia-restauracja będąca bezpośrednio własnością firmy.
1997 – Do firmy przyłącza się córka Alberto Lavazza, Antonella. Rok później, szósty zagraniczny oddział zostaje otwarty w Hiszpanii.
1998 – Wprowadzenie Euro jest nieuniknione, ale dla firmy Lavazza to kolejny impuls do internacjonalizacji: ze wspólną walutą, główne rynki Europy staną się częścią wspólnego, międzynarodowego rynku liczącego ponad 290 milionów klientów. Lavazza przygotowuje się do tego przyjmując sprawną politykę, która jest bardziej konkretnie ukierunkowana do każdego rodzaju biznesu, oraz podnosząc poziom szkolenia międzynarodowego ( firma otwiera inne zagraniczne Centra Szkoleniowe). Firma nabywa także hiszpańską sieć kawiarni „Il Caffe di Roma”, obecną także w Portugalii, z zamiarem przyszłej ekspansji marki Lavazza na Półwyspie Iberyjskim.
1999 – Lavazza nabywa hiszpańską sieć kawiarni „Il Caffe di Roma”, obecną także w Portugalii, z zamiarem przyszłej ekspansji marki Lavazza na Półwyspie Iberyjskim.
2002 Kalendarz Lavazza

 

Dystrybutor Lavazza Polska - Historia Kawy Lavazza


2000-2003
Lavazza BLUE i biznes międzynarodowy
Wprowadzenie na rynek Lavazza BLUE, nowego systemu automatycznej dystrybucji z innowacyjnym systemem ekstrakcji
2001 – Trwają prace nad zagraniczną ekspansją marki, mające na celu uzyskanie przywództwa także na obcych rynkach. Siódmy zagraniczny oddział zostaje otwarty w Portugalii. Francesca, córka Emilio Lavazza i Marco, syn Alberto Lavazza przyłączają się do firmy.
2002- Wprowadzenie pierwszej ogólnoeuropejskiej kampanii reklamowej, skupionej wokół zdjęciach z Kalendarza Lavazza.
2003 – Wprowadzenie na rynek Lavazza BLUE, nowych maszyn vendingowych z innowacyjnym systemem ekstrakcji, który gwarantuje wspaniały aromat i kremową konsystencję, razem z asortymentem kapsułek z pojedynczą porcją o różnych smakach. Z najnowocześniejszą maszyną i dokładnie porcjowaną kapsułą, system zawsze gwarantuje perfekcyjny rezultat. Powstało kilka wersji systemu, w celu dopasowania do każdego sposobu użycia (Biuro i Poza Domem).
2004-2006
Lata społecznej odpowiedzialności
Lavazza wprowadza nowy projekt Społecznej Odpowiedzialności w Biznesie.
2004

Lavazza wprowadza na rynek nowy produkt: !Tierra!, jest to wysokiej jakości kawa a zarówno pierwszy projekt Społecznej odpowiedzialności biznesu w całości stworzony przez markę Lavazza.
Początkowo projekt dotyczył społeczności plantatorów kawy w Peru, Hondurasie i Kolumbii z konkretnymi inicjatywami: zamiarem poprawy warunków życia, uczynienia regionów uprawnych bardziej nadających się do zamieszkania i doprowadzenia do bardziej ekologicznych, przynoszących zyski upraw. W tym samym roku na rynek wchodzi Fundacja Giuseppe i Pericle Lavazza dla uczczenia drugiej generacji rodziny Lavazza.

2005

Od teraz Lavazza posiada 8 zagranicznych przedsiębiorstw zależnych (ostatnie otwarte w Brazylii) z rozległą, globalną siecią dystrybutorów. Plantacja w Turynie jest największym miejscem produkcji w Europie. We Włoszech z 20 milionów konsumentów kawy, 16 milionów wybiera markę Lavazza. Czwarte pokolenie rodziny Lavazza ma swoich członków w radzie dyrektorów i na różnorodnych stanowiskach w obrębie firmy, jest przekonane iż międzynarodowy rozwój nastąpi poprzez ekspansję włoskiej kawy espresso oraz udział w rynku skonsoliduje się. Kawa w kapsułkach jest najlepszym sposobem by gdziekolwiek delektować się włoskim espresso, system BLUE sprawia, że przygotowanie espresso jest łatwe, bezpieczne i przyjemne dla milionów konsumentów.


2007 - Lavazza A Modo Mio (Lavazza – mój sposób)

2007-2008
Nowe nabytki, nowe technologie

2007 Firma przejmuje drugą wiodącą sieć indyjskich sklepów kawy – Barista oraz Fresh&Honest Café Limited. Poprzez te nabytki Lavazza staje się jednym z prowadzących 'graczy' w tym sektorze w Indiach jak również umacnia swoją pozycję na światowym rynku. W październiku Lavazza wprowadza na rynek „Modo Mio” nowy, automatyczny system ekspresów do użytku domowego. Maszyna jest na kapsułki, dostępne w supermarketach – autentyczna włoska kawa dla wszystkich.

2008 Lavazza przejmuje brazylijską firmę Café Grao Nobre Ltda w Rio, niedługo po tym Terra Brasil – marka premium w Sao Paulo. Obie firmy są liderami w sektorze vendingu, a pierwsza jest również obecna na rynku Ho.Re.Ca. Lavazza posiada międzynarodowy profil w sieci: powstaje strona internetowa www.lavazza.com dostępna on-line tworzy punkt orientacyjny dla międzynarodowych dystrybutorów oraz wszystkich entuzjastów kawy.


2010 – Lavazza Centrum Innowacji

2009-2010
Z Turynu w świat

2010: Plantacja w Turynie zostaje odnowiona by inkorporować Centrum Innowacji Lavazza. Na powierzchni 4,000 metrów kwadratowych znajdują się laboratoria, klasy i biura, z wydziałami: centrum szkoleniowego, badań i rozwoju, projektów i maszyn/ systemów inżynieryjnych.
Lavazza wybiera projekt nowej centrali: projekt jest dziełem architekta Cino Zucchiniego, będącego autorem wielu rekonstrukcji budynków przemysłowych i historycznych.
Miejsce zostało nominowane do certyfikatu LEED (Leader in Energy and Environmental Design Green Building Rating System), który ocenia dostosowanie budynków do środowiska.

Globalny kryzys ekonomiczny nie zatrzymuje polityki międzynarodowego rozwoju. Po nabyciu Onda Coffee Break, największej sieci sklepów z kawą w Bułgarii, liczba punktów sprzedaży bezpośrednio zarządzanych przez markę Lavazza wzrasta do 300 na skalę światową. Kolejnym zakupem jest Coffice – Argentyńska firma vendingowa. Jednakże najbardziej znaczącą transakcją jest inwestycja w Green Mountain Coffee Roasters wiodącą amerykańską spółkę na kawowym rynku. Jest to strategiczny handlowy współudział, który pozwala zaistnieć firmie Lavazza na największym światowym rynku.

16 lutego, Emilio Lavazza umiera.

 

Dystrybutor Lavazza Polska - Historia Kawy Lavazza


2011-2012
Lavazza dziś

Rok 2011 był dla firmy rokiem ekspansji na Daleki Wschód. Otwarto piętnaście kawiarni Espression w Chinach, w centrach miast, galeriach handlowych najbardziej kosmopolitycznych miast kraju, Szanghaju, Pekinie i Guangzhou. Oprócz oryginalnej włoskiej kawy, sklepy serwują innowacyjne menu stworzone przez katalońskiego mistrza kuchni Ferran Adria. Espression dociera również do New Delhi, z pierwszym (oflagowanym) sklepem otwartym w Connaught Place.
Indie, gdzie Lavazza jest obecna od 2007, jest niezwykle ważną lokalizacją dla firmy: miejsce ma stać się drugim najważniejszym rynkiem zaraz po Włoszech, ośrodkiem przemysłowym i handlowym, przez który firma ustabilizuje się na Dalekim Wschodzie. Transakcja została przypieczętowana wmurowaniem kamienia węgielnego w zakład produkcyjny w Sri City.

2011 jest również rokiem Wimbledonu i Harrodsu: Lavazza staje się partnerem w prestiżowym turnieju tenisowym i będzie kontynuować to do 2013r. Bar Espression zostaje otwarty w luksusowym domu towarowym Harrods w Londynie.

Kolejnym etapem jest dwudziesta rocznica Kalendarza Lavazza. By uczcić tę okazję, Lavazza zgromadziła 12 fotografów, którzy odmieniali kalendarz w ikonę stylu przez lata: The Lavazzers.
Zdjęcia z kalendarza są eksponowane na Triennale w Milanie na wystawie “Lavazza con te partiro”.

Oficjalny dystrybutor LAVAZZA w Polsce.

Więcej na www.lavazza.it

Sklep internetowy - Twoja Kawa

Kawiarnia Calendario di Lavazza

Pełna oferta małych urządzeń biurowych i ekspresów. Od najmniejszego, sterowanego ręcznie modelu do wyższej technologii elektronicznie programowalnego ekspresu do kawy z zasobnikiem na mleko.


Paleta urządzeń do gastronomii oraz vendingu, materiały marketingowe, serwis, szkolenia, wsparcie sprzedażowe.